Tuesday, March 1, 2011

What Is The (minimum) Thickness Of The Plastic?

Il Cigno Nero - Darren Aronofsky


Poster The Black Swan, 2010
The beautiful Israeli actress Oscar for Natalie Portman, delivered during the traditional ceremony was held last night in Los Angeles, is without doubt one of the most deserved.
knows well who has already seen Black Swan , that Black Swan that we, as often happens, came very late compared to the rest of the world.
Released in Italian cinemas on February 18, the film by Darren Aronofsky (who had already of Requiem for a Dream and The Wrestler ) was in fact already been presented in Venice, where in September he opened the Venice Film Festival. Psychological thriller set in the world of ballet in New York, the Black Swan is one of those movies where the lead actress - in this case una sublime Natalie Portman – a fare la differenza. 
Perché il film, che gioca ripetutamente con gli elementi classici del cinema horror, è interamente incentrato sulla ballerina Nina, fragile e innocente al punto da suscitare emozioni contrastanti in chi la guarda; istinto di protezione da un lato, irritazione dall’altro.
Cupo, ipnotizzante, visionario e ambiguo, senza per questo risultare incomprensibile, il Cigno Nero trasfigura simbolicamente l’inarrestabile discesa negli inferi di un animo che ha rigettato il male nella stessa maniera in cui rigetta il piacere: inconsapevolmente, senza appello. 
Ma il male non è qualcosa che si può sotterrare senza conseguenze, negandolo come un misfatto senza testimoni.
Il lato oscuro, che nel film assume le sembianze dell’erotismo, rappresentato da una Mila Kunis perfetta nella sua scandalosa naturalezza, dell’invidia e dell’ambizione, esige di incarnarsi nella regina dei cigni per condividere la scena con il suo candido alter-ego.
Si tratta in fondo dell’eterno dilemma dell’essere umano, in bilico tra bene e male, alla perenne ricerca di un compromesso, consapevole che se convivere con entrambi vuol dire giocare col fuoco, rinunciare a uno di essi è peccato mortale. Non si può odiare il cigno nero senza rimpiangerlo, senza sentirne la mancanza con un dolore tale che può condurre fin sull’orlo della pazzia.
Il film insegna che quello che celiamo con più accortezza, quello che non riusciamo ad accettare, quando trova uno spiraglio per uscire allo scoperto non può che trionfare, forte degli anni passati a nascondersi, a covare, come un germe che infetta tutto ciò che incontra sul suo cammino.
E l’ambizione, l’ossessiva quest for perfection is itself perversion and sin, because to be perfect as it is necessary first to destroy all traces of humanity.
In Black Swan, Aronofsky uses the classic Swan Lake to stage a women's archaic and inaccessible, embodied by characters who are victims and victimizers at the same time.
This is not a case, if the whole story cement its strength on a gallery of female figures too much yet credible, the pillars of a narrative that range from horror to drama know, from the erotic thriller.
the background, little more than a simple appearance, the dance teacher played by Vincent Cassel a good while, the only male character, which in my opinion lacks the credibility necessary to appeal to the end.
Too flat, too obvious and predictable in its perverse impotence.
Overall a movie to watch, as good as we have not seen for a while ', which fans of the genre will love the madness and some vaguely Lynch, seppur annacquato e reso decisamente più accessibile. 
Ma soprattutto, un film dalla duplice lettura: intrigante se possedete un’accentuta vena psicologica, semplicemente godibile se siete amanti del thriller.


0 comments:

Post a Comment